Wednesday, February 21, 2007

وقتی بهزاد منتقد میشود


جمله "مهدی دوست داریم" رو 15 دفعه بلند با هم میخوانیم ...
شبی بود بس به یاد ماندنی که خودمان را جای مهدی جا زدیم و خزیدیم بین (ببشتر) فرانسوی زبانهای عزیز.
از اول اعتراف می کنم که از من توقع نوشتن این چنینی نداشته باشید که کلاهمان توهم میرود ! خودش به موقع مینویسد . من هم در اندازه های خودم مینویسم و مامان و بابایم هم حتما میپسندند .
شما هم بیزحمت زیاد سخت نگیرید .

Indigènes(Days of glory)

فیلمی است قابل توجه از دید ایده ولی فیلمنامه متوسط ،باعث تاکید بیش از حد داستان به ایده اصلی شده به حدی که
حتی منتقدان هم نتونستند بیشتر از چند خط راجع به فیلم نظر بدن . فیلم درگیر جلوه های ویژه هالیوودی نیست و داستان ساده ولی پرمعنای اون زندگی چند مرد عرب تندرو رو تعریف میکنه که ایده و نظرهاشو کاملا با هم متفاوتند . همه این 4 نفر به ارتش فرانسه میپیوندند تا برای "وطن " هرگز ندیده ای بجنگند که به اصطلاح هموطنان (فرانسویها ) اونها در زمان نه چندان دوری خانواده های اونها رو به گلوله بسته بودند . طولی نمیکشه که این سربازان متوجه میشن که دشمن بزرگتر از نازیها ، نژادپرستی هستش که از طرف فرانسویها به اونها تحمیل میشه و کارشون حتی با جانفشانی و مرگ هم به هیچ انگاشته میشه .
این مساله تا حدی است که نامه هاشون به دختران فرانسوی هم سانسور میشه و تا سال 1993 مقرری نصف میگرفتند .
همانطور که اشاره کردم ، از نقاط ضعف فیلم تاکید چندین باره و مستقیم بر این نابرابری بود و دلیل اون رو هم میشه از این حرف کارگردان تو جشنواره کن چیدا کرد که سعی کرده بجای ساختن فیلمهای کمدی سکسی یا هنری ، یه فیلم با موضوع واقعی درست کنه .
بنابراین سعی کرده که از تکنیکهایی مثل کلوزآپ یا بازی با رنگها (تروکاژ) و نور (اتالوناژ) استفاده کنه و این کارشم تا حد زیادی موفق بوده .
از نکاتی که به نظر من نقطه مثبت فیلم بود ، نوع نگاه فیلم به 4 شخصیت اصلی و برقراری روابطشون با دنیای خارج - از دهکده قدیمی گرفته تا پاریس و جنگ و ... - بود . همین مساله تبدیل به نقطه ضعف میشه اگر از منظر شخصیت پردازی بهش نگاه کنیم . اصولا به نظر من شخصیتها به طور حرفه ای پرداخت نشدند که این مساله باعث شد در نقطه های حساس مثل زمانی که سعید در هنگام کمک به سرجوخه کشته میشه و عبدالقادر برای اون اشک میریزه ، حس غمگین بودن انتقال پیدا نمیکنه .
در کل من از دیدن فیلم لذت بردم و شب خوبی داشتم

0 Comments:

Post a Comment

<< Home