Saturday, January 27, 2007

جشن سده مبارک


جشن سده همتون مبارک .
امشب جشن سده تو ونکوور برگذار میشه و من خیلی خوش شانس بودم که با شاهین دوستم و بعد از 2 سال میتونم جشن سده رو جشن بگیرم.
شما هم امشب دلتون رو شاد نگه دارید که باید به ایزدمون کمک کنیم تا تو جنگ آتش برنده شه.

بهاره مطلب بسیار جالبی در مورد جشن سده نوشته که همتون رو به خوندن پست خوبش دعوت میکنم . ابتدای پست رو اینجا میگذارم و بقیش رو تو وبلاگ خود بهاره بخوانید .

سده در زبان پهلوی یعنی صد . ما در استوره های خودمون ایزدی داریم به نام رپیتون که خدای نیم روزه و نیم روز از زمان های مقدس در آیین زرتشتی به شمار میاد . در گاهشماری ایرانی شروع زمستان در نخستین روز آبان ماهه و همین موقع است که رپیتون برای نگهداری از آبهای زیرزمینی و ریشه گیاهان به زیر زمین میره و برای مبارزه با دیو سردی آماده میشه .
زمانی که رپیتون در حال نبرد با دیو سرماست یاران اون باید بهش کمک برسونند به همین جهت دو بار در زمستان مراسم جشن آتش رو برگزار میکنند . یکبار ۹ آذر ماه در جشن آذرگان و یکبار هم در جشن سده در روز ۱۰ بهمن ماه

برای دیدن کل نوشته کلیک کنید

شاهین هم درددلی نوشته که من با تمام وجود باهاش موافقم و سعی میکنم که ایرانی بمانم

در جهان راه یکی است و آن راه راستی است

Sorry guys if almost all of my recent posts are in persian.
In this post I talked about Sade celebration which is one the fire celebrations in persian culture.
I'll try to write about it later because I need to get ready to attend the celebration.

Happy Sade to all of you

Labels: , , ,

1 Comments:

At 28 January, 2007 17:55, Anonymous Anonymous said...

بر شما هم مبارک باشه

 

Post a Comment

<< Home